Budynki i drogi zewnętrzne w BHP zakładu pracy – od przepisów do realnych obowiązków.
W systemie BHP często skupiamy się na maszynach, Środkach ochrony indywidualnej i instrukcjach stanowiskowych. Tymczasem równie istotnym, a często pomijanym obszarem, są budynki i drogi zewnętrzne, fundament infrastruktury, po której codziennie poruszają się ludzie, towary i pojazdy.
W artykule omawiamy wymagania prawne i organizacyjne dla tego obszaru BHP oraz pokazujemy, jak można je przełożyć na konkretne stanowisko w strukturze zatrudnienia.
Czym są „budynki i drogi zewnętrzne” w kontekście przepisów BHP?
Zgodnie z systemowym podejściem BHP, budynki i teren zakładu to nie tylko przestrzeń użytkowa, ale również obszar, który powinien:
- zapewniać bezpieczeństwo ludziom i środowisku,
- być utrzymywane w należytym stanie technicznym i estetycznym,
- spełniać wymagania ochrony przeciwpożarowej i BHP, ochrony środowiska, ewakuacji.
Dotyczy to hal produkcyjnych, magazynów, budynków administracyjnych, chodników, dróg transportowych, placów manewrowych i dróg pożarowych.
Wymagania wynikają głównie z rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dział II) i są w ścisłym związku z:
- Prawem budowlanym,
- Warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
- Przepisami przeciwpożarowymi,
- przepisami branżowymi i normami ISO.
Na co zwrócić uwagę przy identyfikacji wymagań?
- Charakter działalności i funkcje budynków (produkcja, logistyka, administracja itp.).
- Rodzaj obiektu – obiekty budowane „pod klucz” są zwykle lepiej dostosowane do przepisów niż adaptowane. W przypadku „adoptowanych” często:
- nie wykonano pełnych projektów technicznych,
- nie uwzględniono wymogów art. 213 Kodeksu pracy (dotyczącego warunków bezpieczeństwa w budynkach),
- zignorowano ogólne przepisy BHP lub techniczno-budowlane, co rodzi poważne zagrożenia organizacyjne i prawne.
Praktyczne wdrożenie procesu w „krwiobieg” struktury zakładu.
Jak jest? W praktyce jest jeszcze wiele przedsiębiorstw, które mają coś do zrobienia w obszarze obsługi Budynków i dróg wewnętrznych. Często też niema wszystkich wymaganych dokumentów lub są, ale nikt nie wie gdzie. Brak wszystkich elementów procesu.
Jak może być? Zaczynamy od tego, że Pracodawca wskazuje osobę, która będzie zajmowała się tym tematem. Nazwijmy takie stanowisko, np.: Pracownik ds. Infrastruktury. Jak już mamy pracownika to określmy mu zadania do realizacji tego procesu. Zadania te obejmą:
- Organizacja i nadzór nad przeglądami technicznymi budynków (roczne, pięcioletnie, półroczne – zgodnie z art. 62 Prawa budowlanego),
- Kontrola stanu technicznego budynków, dachów i instalacji technicznych w tym szczególnie tych, w których zlokalizowane są główne urządzenia energetyczne, takie jak: sprężarki powietrza, kotłownie, klimatyzatory, pompy ciepła, rozdzielnie SN i nN, instalacje PV, agregaty wody lodowej,
- Weryfikacja stanu i dostępności: dróg dla pieszych, dojazdów technicznych i pożarowych, dróg komunikacyjnych i transportowych, placów manewrowych, postojowych i stref składowych,
- Prowadzenie i aktualizacja dokumentacji technicznej obiektów budowlanych, wymaganej przez prawo budowlane, przepisy BHP i ochrony przeciwpożarowej,
- Współpraca z służbą BHP, rzeczoznawcami ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, inspektorami ochrony przeciwpożarowej oraz wykonawcami zewnętrznymi,
- Przygotowanie do kontroli zewnętrznych (PINB, PSP, PIP) oraz koordynacja wykonania zaleceń pokontrolnych i prowadzenie dokumentacji.
Zadania mamy, więc policzmy ile czasu potrzebuje nasz pracownik na ich realizację. Przyjmujemy hipotetyczny zakład średniej wielkości (3 hale produkcyjne, 1 magazyn oraz 1 budynek administracyjny). Uwzględniając zadania naszego pracownika oraz opis zakładu, to nasz pracownik szacunkowo będzie pracował:
- 276 godzin kwartalnie,
- co odpowiada ~0,57 etatu,
- czyli ok. 90 godzin pracy miesięcznie.
Taki wynik uzasadnia utworzenie stanowiska lub zlecenie działań w formie outsourcingu.
Oczywiście, czasochłonność może różnić się w zależności od:
- liczby obiektów i dróg zewnętrznych, ich wyposażenia technicznego, w tym urządzeń i instalacji energetycznych,
- zakresu powierzonych zadań ( nadzór nad inspekcjami, serwisem, audytami, itp.),
- poziomu automatyzacji dokumentacji i wsparcia zewnętrznego.
Jeśli nie masz jeszcze wyodrębnionej takiej roli w firmie, to warto rozważyć jej stworzenie.
Wyodrębnienie odpowiedzialności – klucz do skutecznego wdrożenia
Jednym z najważniejszych elementów skutecznego zarządzania infrastrukturą techniczną w zakładzie pracy jest wyodrębnienie kompetentnej osoby i dedykowanego stanowiska. Taka osoba działa w oparciu o zadania wynikające wprost z przepisów. W efekcie, wdrożenie tych przepisów w codziennej rutynie organizacyjnej staje się realnym narzędziem zapewnienia zgodności, a nie tylko przykrym obowiązkiem.
🤝 W czym możemy Ci pomóc?
Jeśli chcesz zidentyfikować wymagania lub potrzebujesz pomocy we wdrożeniu procesów BHP, w tym w obszarze budynków i dróg zewnętrznych – możemy Cię w tym wesprzeć.
Efektem współpracy może być:
- przygotowanie wymagań i zadań dla opisywanego procesu lub innych procesów BHP,
- opracowanie list kontrolnych lub harmonogramu dla zidentyfikowanych obiektów, urządzeń i instalacji,
- stworzenie szablonów dokumentacji i raportów,
- jeżeli powyższe masz, to przeprowadzenie inspekcji i wskazanie obszarów wymagających doskonalenia.
Uporządkuj proces, ograniczysz ryzyko i zyskaj pewność, że Twoja infrastruktura funkcjonuje zgodnie z przepisami i z realnym podejściem do BHP i PPOŻ.. I to pod nadzorem pracowników.
Jeśli temat jest dla ciebie interesujący i chcesz porozmawiać to zapraszamy do kontaktu.
Podaj adres e-mail, numer telefonu i temat rozmowy a my skontaktujemy się z Tobą.