Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego – zbędny dokument czy realne narzędzie?
Od jakiegoś czasu zauważam, jak bardzo niedoceniana jest Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego (IBP). Dokument, który powinien być realnym wsparciem dla bezpieczeństwa, często po prostu… nie działa.
No bo wiecie. Leży gdzieś zapomniany – w archiwum albo na regale, albo w szufladzie, albo jest w wersji elektronicznej – czyli zapisany na zapomnianym klastrze sieci korporacyjnej. U jednego z Klientów znalazłem go w archiwum. Takim folderze, w którym dokumenty leżą co najmniej rok i jak nigdy nie były stamtąd wyciągnięte to znaczy, że można je usunąć.
Owszem, są momenty, kiedy dokument wraca na chwilę do życia – np. podczas kontroli Państwowej Straży Pożarnej. Wtedy rozpoczyna się gorączkowe poszukiwanie: „Gdzie jest ta instrukcja?”, „Kto ją ostatnio widział?”, „Czy mamy aktualną wersję?”. Jeśli się ją znajdzie i pokaże strażakom – ma szansę przetrwać jeszcze kilka miesięcy.
Bywa też, że ktoś z organizacji zapoznaje z treścią IBP użytkowników obiektu. Niestety – na tym zazwyczaj się kończy. Najemcy? Pomijani. Pracownicy zewnętrzni? Niekoniecznie objęci szkoleniem. Nawet prosty wyciąg z IBP, który dotyczy konkretnego fragmentu budynku czy procesu – nie trafia do osób, których realnie dotyczy.
A przecież to może działać inaczej.
Dobrze przygotowana i właściwie wdrożona Instrukcja Bezpieczeństwa Pożarowego może realnie wspierać codzienne funkcjonowanie firmy. Może być tak zintegrowana z procesami, że jej zapisy będą realizowane „automatycznie” – bez konieczności ciągłego przypominania czy kontrolowania.
Czas na zmianę podejścia. Jeżeli chcesz to możemy Tobie pomóc – Sekura Medio świadczy usługi sporządzania instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego. ich aktualizacji, a nawet wyciągnięcia odpowiednich danych aby przyporządkować je do poszczególnych procesów w Twojej firmie.