Zmiany w gospodarce odpadami i emisji
15 maja 2022
Nowelizacje ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
W zeszłym roku pojawiły się dwie nowelizacje ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które wprowadziły kilka zmian. Wprowadzone zmiany mają na celu uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a także przyczynić się do zahamowania wzrostu kosztów związanych z ich zagospodarowaniem. Część zmian weszła w życie w 2021 roku, a część od 1 stycznia 2022 roku. Co wprowadziły nowele ustawy:
- Dodano obowiązki wytwórców odpadów komunalnych, zobowiązując ich do selektywnego zbierania odpadów, zgodnie z wymaganiami gminnego regulaminu utrzymania czystości i porządku, a także z rozporządzeniem ministra klimatu i środowiska w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów.
- Wprowadzono możliwość indywidualnego rozliczania mieszkańców zabudowy wielorodzinnej. Pozwoli to na uniknięcie zbiorowej odpowiedzialności za niesegregowanie odpadów i indywidualne rozliczenie segregacji przez poszczególnych właścicieli lokali, a nie właściciela lub zarządcy nieruchomości.
- Wprowadzono możliwość zastosowania odstępstwa dla poszczególnych gmin od selektywnego zbierania odpadów. Odstępstwo będzie dotyczyć możliwości łącznego zbierania odpadów z tworzyw sztucznych, metali, opakowań wielomateriałowych oraz szkła, ale po spełnieniu co najmniej trzech warunków określonych w ustawie. Zezwolenie będzie wydawane na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta na czas oznaczony.
- Wprowadzono nowy sposób naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla domków jednorodzinnych lub innych nieruchomości przeznaczonych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe.
20 marca 2022
Odpady komunalne nie obejmują odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
Ustawa o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dz.U. z 2021 r. poz. 2151 zmienia podejście do odpadów budowlanych i rozbiórkowych wytworzonych w gospodarstwach domowych. Dotychczas odpady te mogły być traktowane jako odpady komunalne. Obecnie ustawodawca zmodyfikował definicję odpadów komunalnych zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o odpadach. Nowe brzmienie definicji odpadów komunalnych ma na celu wskazanie podziału podstawowych źródeł powstawania odpadów komunalnych. Stąd wprowadzona definicja jednoznacznie wskazuje, że odpady komunalne nie obejmują odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Aby doprecyzować źródła powstawania odpadów budowlanych i rozbiórkowych została dodana odrębna definicja tych odpadów. W związku z tą zmianą w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadzono zmiany mające na celu dostosowanie stanu prawnego do sytuacji, gdy odpady budowlane i rozbiórkowe nie mogą już stanowić odpadów komunalnych.
Zobacz też informację z 17 marca 2022 „Zasady zbierania i odbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych – wchodzi od 2023-01-01”
18 marca 2022
Rozliczenie emisji z prowadzonej działalności gospodarczej
31 marca mija termin złożenia sprawozdania emisyjnego do urzędu marszałkowskiego. W sprawozdaniu rozliczamy emisje wynikające z prowadzonej działalności gospodarczej. Część emisji w świadomości przedsiębiorców jest dobrze utrwalona, np. emisje z kotłów lub samochodów służbowych lub prywatnych używanych do prowadzenia działalności.
17 marca 2022
Zasady zbierania i odbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych – wchodzi od 2023-01-01
Od 1 stycznia 2023 roku planowane jest wprowadzenie art. 101a w ustawie o odpadach w zakresie właściwego sposobu selektywnego zbierania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Zapis zapewnia wypełnienie niezbędnego minimum w celu właściwego ich zagospodarowania. Przepis przewiduje, że od 1 stycznia 2023 odpady budowlane i rozbiórkowe należy zbierać oraz odbierać selektywnie, z podziałem co najmniej na: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie. Za nieprzestrzeganie przepisów określonych w art. 101a ustawy o odpadach przewidziano stosowne regulacje w postaci administracyjnych kar pieniężnych, które zostały zaproponowane w art. 194 ust. 1 pkt 6a ustawy o odpadach. Przepisy te również zaczną obowiązywać od dnia 1 stycznia 2023 r.
Nowy obowiązek nie będzie dotyczył gospodarstw domowych, punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy o odpadach. Należy podkreślić, że odpady budowlane i rozbiórkowe, które nie zostały zebrane i odebrane w sposób selektywny, podlegają sortowaniu co najmniej na: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.
5 marca 2022
Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach, przewiduje zmiany w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1114, Dz. U. z 2021 r. poz. 2151). Wprowadza do polskiego porządku prawnego zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Dz. Urz. L 155 z dnia 12.06.2019, str. 1).
Art. 9 wymienionej Dyrektywy nakłada obowiązek zapewnienia selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych powstałych z butelek jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do 3l wraz z ich zakrętkami i wieczkami na poziomie 77% w 2025 r. oraz 90% w 2029 r.
Aby zapewnić wskazane powyżej poziomy selektywnego zbierania odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań w projekcie ustawy przewidziano wprowadzenie systemu kaucyjnego obejmującego opakowania napojów z tworzyw sztucznych. Projekt ustawy określa wymagania dotyczące utworzenia i prowadzenia systemu kaucyjnego, który będzie wspomagać selektywne zbieranie odpadów powstałych z tych opakowań. Ponadto w projekcie ustawy zaproponowano także objęcie systemem kaucyjnym opakowań szklanych na napoje wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5l. Ustawodawca przewiduje dla tych opakowań określenie podstawowych warunków dotyczących systemu kaucyjnego. Systemu kaucyjnym nie zostaną objęte opakowania szklane jednorazowego użytku gdyż są zbierane w ramach systemów gminnych.
W projekcie rozporządzenia:
- określono znaczenie używanego w rozporządzeniu pojęcia „instalacja” poprzez odesłanie do art. 3 pkt 6 lit. b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, z późn. zm.).
- wprowadzono obowiązek rozładunku i przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych w obiekcie zamkniętym będącym budynkiem w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.), uniemożliwiających oddziaływanie czynników atmosferycznych na te odpady, wyposażonych w szczelne podłoże zapobiegające przedostawaniu się odcieków do środowiska i urządzenia wentylacyjne oraz ograniczające w szczególności przedostawanie się pyłów do powietrza, co ma na celu ograniczenie emisji do środowiska (w konsekwencji również uciążliwości zapachowych).
- doprecyzowano rodzaje odpadów klasyfikowanych jako odpady o kodzie ex 19 12 12, z podziałem na frakcję podsitową i nadsitową. Odpady te stanowią doszczegółowienie odpadu wymienionego w katalogu odpadów jako odpady o kodzie 19 12 12 – Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11.
Dz.U.2021.2067
Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego
Dz.UE.C.2021.465.11
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 lutego 2021 r. w sprawie nowego planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym (2020/2077(INI))